Analisis Peran Gawai dalam Membantu Perkembangan Belajar Siswa

Siti Nourrochmatul Umah(1*),

(1) Program Studi Pendidikan Agama Islam, STIT Islamic Village Tangerang
(*) Corresponding Author

Abstract


The purpose of this research is to analyze the role of devices in helping students' learning development.

The research is library research, this research was conducted by conducting and examining in depth through an analytical description of the role of devices in helping students' learning development. The subjects of this study were students from various levels of education. Data sources come from books, journals, articles, previous theses, and websites. While data analysis was carried out by means of descriptive analysis.

The results showed that devices played a very important role in helping students learning development. This is evidenced by the 4.0 industrial revolution which is usually called the digital age. The field of education is one aspect that must be sensitive to technological developments.

Keywords


Role of Device, Learning Development, Technology, Digital Age.

Full Text:

PDF

References


Chalim, S., & Anwas, EOM. (2018). Peran Orangtua dan Guru dalam Membangun Internet sebagai Sumber Pembelajaran. 14 (1) 35. Diperoleh pada 24 Juli 2020, dari google.scholar.com

Derry, I. (2014). Bila Si Kecil Bermain Gadget: Panduan Bagi Orang Tua Untuk Memahami Faktor-Faktor Penyebab Anak Kecanduan Gadget. Google Book.

Fitria, I. (2019). Hubungan Antara Intensitas Penggunaan Gadget Dengan Prestasi Belajar Siswa MAN 1 Bengkalis. Skripsi, UIN SUSKA: Riau

Harahap, N. (2014). Penelitian Kepustakaan. 08 (01) 68. Diperoleh pada 22 Mei 2020, dari media.neliti.com

Hayati, R. (2019). Penelitian Kepustakaan (Library Research) Macam, dan Cara Menuliskannya. Diperoleh pada 16 Mei 2020, dari penelitianilmiah.com

Kominfo. (2014). Riset Kominfo dan UNICEF Mengenai Perilaku Anak dan Remaja Dalam Menggunakan Internet. Diperoleh pada 20 Juli 2020, dari kominfo.go.id

Manumpil, B., Ismanto, Y., & Onibala, F. (2015). Hubungan Penggunaan Gadget dengan Tingkat Prestasi Siswa di SMA Negeri 9 Manado. 3 (2) 2. Diperoleh pada 26 Juli 2020, dari ejournal.unsrat.ac.id

Mukhlas, B. (2018) Metode Library Research. Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim Malang, skripsi. Diperoleh pada 30 Mei 2020, dari www.academia.edu

Murtomo, Heri. (2018). Strategi Pendidikan di Era Globalisasi. Diperoleh pada 06 Maret 2020, dari http://diskuspendidikan.blogspot.com/2018/12/strategi-pendidikan-di-era-globalisasi.html

Nidawati. (2015). Belajar Dalam Perspektif Psikologi dan Agama. 1 (1) 13. Diperoleh 11 Maret 2020, dari jurnal.ar-raniry.ac.id

Nugraheni, NK. (2017). Multimedia Pembelajaran Digital Untuk Meningkatkan Antusiasme Siswa Dalam Belajar. Diperoleh pada 24 Juli 2020,dari hipkinjateng.org

Putra, CA. (2017). Pemanfaatan Teknologi Gadget Sebagai Pembelajaran. 2 (1) 4. Diperoleh pada 24 Juli 2020, dari umpalangkaraya.ac.id

Rozalia, MF. Hubungan Intensitas Penggunaan Gadget dengan Prestasi Belajar Siswa Kelas V Sekolah Dasar. 5 (2) 724. Diperoleh pada 26 Juli 2020, dari ejournal.umm.ac.id

Saruji, M. A, dkk. (2017). Impact Of ICT And Electronic Gadget Among Young

Suhardi, T., & Utami, E. (2019). Ayah & Bunda: Mengatasi Kecanduan Gadget Pada Anak, Peran Orang Tua, dan Cara Mendidik Anak di Era Digital. Semarang: Syalmahat Publishing

Zimic, S. (2011). Memahami Interaksi Remaja dengan Internet. Jakarta: YPMA.


Article metrics

Abstract views : 20 | views : 22


DOI: https://doi.org/10.33853/jm2pi.v1i2.119

DOI (PDF): https://doi.org/10.33853/jm2pi.v1i2.119.g101

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2021 Siti Nourrochmatul Umah

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.